‘Opnieuw! Ik zie geen verschil’, streng klinkt de stem van Hans van Manen. Gérard Lemaitre heeft de zojuist gekregen correctie niet goed geïnterpreteerd. De danser komt nu zelf in beeld:‘ Ik houd ervan om gepusht te worden’. En weer krijg je de repetitieruimte te zien waar Hans van Manen onverbiddelijk aanwijzingen blijft geven. ‘Dit wordt niks’ dacht ik nog, even later zie je het resultaat: een stukje uit de choreografie Evergreens verschijnt in beeld. Ik sta ervan te kijken: van Manen had gelijk! Alle correcties zijn door de danser nu perfect meegenomen. Het lijkt niet eens meer op wat er in de repetitie ruimte te zien was. Nu weet ik pas wat het ‘effect’ was waar hij over sprak: het stuk is briljant op het toneel.
In een ruimte verderop hoor ik een bekende melodie: De muziek van het zwanenmeer. Zoekend naar meisjes in witte tutu’s op spitzen, zie ik ineens een danser in baggy broek en een grote ketting. Zijn dansstijl is urban maar op de muziek van het zwanenmeer. Overdonderd blijf ik kijken. Het stuk heet ‘Zwanenmeer Bijlmermeer’, waarin jongeren uit de Bijlmer in contact komen met dansers van het nationale ballet. Het is verassend en origineel. Even heb ik spijt dat ik niet in de Bijlmer woon en aan deze fantastische productie heb mogen meewerken.
Maar wat misschien nog wel het meest verassend was, was een tutu. Niet een tutu van tule, maar een tutu van prikkeldraad. Deze hangt aan het plafond en niet ver van de tutu verwijderd is een beeldscherm te zien waarop een danseres de tutu draagt. ‘Levensgevaarlijk’ hoor ik achter me. Inderdaad! denk ik, maar geniaal tegelijk. Gracieus dansen blijkt met de tutu onmogelijk. De Afrikaanse en aardse manier waarop de danseres beweegt lijkt bij de tutu te horen. Hier hoort geen prima ballerina in, dat staat gewoon weg niet. De tutu krijgt op deze manier een hele andere betekenis: Niet het veder lichte, waarbij de ballerina’s in het zwanenmeer lijken te zweven op het toneel. De tutu krijgt iets beklemmends alsof de danseres gevangen zit.
De tentoonstelling Dansen! in het theater instituut is veelzijdig: van de spitzen van Anna Pavlova tot een likeur met een ballerina erin. Van een tutu van prikkeldraad tot Lucia Marthas, die vertelt over het leven van een danser of danseres. Vaak is het moeilijk een danseres te zijn. Weinig geld, zware trainingen. Een vrijwillig leven op water op brood. En alle dansers zeggen volmondig ‘Ja!’ op de vraag of het het allemaal waard is.
De tentoonstelling Dansen! is in het theater instituut in Amsterdam nog te zien tot 11 mei 2008. Hieronder vind je een link naar de site van het theater Instituut: ‘Dansen!’.
http://www.theaterinstituut.nl/nl/theatermuseum/theatermuseum/actuele_exposities/dansen
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten